maanantai 23. toukokuuta 2016

Kärkitossuista (pitkästä aikaa)


Kävin viikonloppuna Helsingissä ystäväni häissä. Lähdin Rovaniemeltä lentäen jo torstaina (eli skippasin kaksi koulupäivää hups) ja tulin takaisin sunnuntaina bussi ja juna yhdistelmällä. Ensimmäinen matkustustapa oli melkoisen paljon miellyttävämpi, voitte vain uskoa. Lento kestää tosiaan sen reilun tunnin. Sunnuntaina matkustin taas KOKO päivän. Jännitin eniten selkäni puolesta, sillä pitkäaikainen istuminen ei tee sille oikein hyvää. Selvisin, sillä selkä ei ainakaan vielä ole vihoitellut. Toivottavast ei sitä teekään.

Mulla oli perjantai kokonaan aikaa tehdä ihan mitä itse halusin Helsingissä ja lähdin tietysti kiertelemään keskustaan. Kävin kolmessa tanssitarvikeliikkeessä eli Suomen tanssitarvikkeessa, Piruetissa ja Footlightilla. Tarkoituksena oli löytää uudet kärkitossut! Jouduin taas kerran kohtamaan sen, että miten vaikea jalka mulla on... Se on tosi kapea, varpaat ovat lyhyet ja jalkaholvi matala. Suomen tanssitarvikkeessa myytiin lähes heti eioo:ta. Sieltä he kehottivat käymään Piruetissa, jossa valikoimat voisivat olla suuremmat. Sinne suuntasinkin seuraavaksi ja sovittajan kanssa kävimme tossuja läpi hetken jos toisenkin. Mutta uskokaa tai älkää uudet tossut löytyivät.

Sain aika paljon uusia ahaa elämyksiä tuon tossujen sovittamisen aikana ja ensi kerralla tossujen osto voi olla taas vähän helpompi prosessi. Kiitokset kuuluvat kyllä ammattitaitoiselle sovittajalle. Mun jalalle tarjotaan aina ekana Grishkon 2007 tossua. Mulla oli sellaiset käytössä kerran, mutta jotenkin ne eivät vain toimineet. En osannut aiemmin sanoa miksi, mutta jostain syystä musta tuntui että tossu esti mua pääsemästä kokonaan kärjelle. Piruetin sovittaja osasi kertoa, että se johtuu luultavasti mun lyhyistä varpaista. Tossun vamppi ei saa mun tapauksessa siis nousta liian korkealle jalan päälle, sillä muutoin se estää nilkan ojentumisen.

Uudet tossut vielä pehmittämättä ja nauhat ompelematta...

Jännä oli myös huomata, että jalan tarpeet selkeästi muuttuvat (täällä koulussa mun jalkaholvi on selkeesti noussut ja nilkat vahvistuneet jes!). Mä oon tähän asti tykännyt melko pehmeistä tossuista, joissa on joustava pohja. Footlightissa olisi ollut täydellisen kapea Capezzion tossu, mutta pohja olikin ihan liian pehmeä. Suorastaan löysä! Sama juttu oli Gamban tossujen kanssa. Aikaisemmin mulla ei olisi ollut mitään ongelmaa pehmeäpohjaisen tossun kanssa, mutta nyt ei olisi tullut kuulonkaan ostaa niin pehmeää tossua. Se olisi nimittäin ollut hetkessä käyttökelvoton. Kokeilin myös samaa Capezion tossua, joka mulla on tähän asti ollut käytössä. Se on malliltaan vähän liian leveä ja pohja pehmeni vähän liian nopeaa. Niinpä halusin kokeilla mielummin jotakin uutta.

Tällä kertaa kokeilun lähti Freed of Londonin Studio 2 -tossu. Mulla on koko 6 leveys D ja hard pohja. Tossu ei ole mikään ihanteellisen kapea, mutta luulen että sen kanssa pärjäilen. Tuosta tossusta tulee mulle vähän mieleen Grishkon Maya, josta mallina tykkään, mutta se pohja on jotenkin tosi haastava työstää. En oikein koskaan saanut niistä itselleni toimivia tossuja. Näissä Freedeissä pohja tuntuu vähän Grishkomaisen jähmeältä, mutta jollain tapaa kuitenkin joustavammalta. Pääsin ilman pehmittelyäkin jo ihan hyvin kärjelle, mutta tossut kaipaavat silti hieman muokkausta omalle jalalle sopivaksi. Nämä Freedit vähän sattuvat, mutta ehkä se helpottaa kun muokkaantuvat itselle sopiviksi. Ihanan oloista on se kuinka tossussa on oikeasti tukea jalalle. Nyt tunnen taa sen kuinka tossu "nostaa" mua kärjellä ollessa. Edelliset tossut olivat niin pehmeät, että mitään tukea ei ollut ja nilkat pyörivät välillä ympäri. Se tuntui aika vaaralliselta touhulta vaikka ihanan helppoa niillä olikin tanssia ;).





Kaiken kaikkiaan olen aika toiveikais näiden tossujen suhteen! Aika tietysti näyttää, että miten ne pärjäävät tositoimissa. Nyt vain pitäisi ommella nauhat kiinni (vapaaehtoisia?!). Vaikka mulla oli tarkoituksena hankkia vain nuo kärkitossut niin en voinut olla sovittamatta yhtä ihanaa balettipukua eli tätä So Dancan pitsipukua. Olen pitkään jo katsellut sitä nettikaupoissa, mutta en ole malttanut tilata ja toisaalta en ole kokoasioistakaan ollut varma. Puku jäi kauppaan, mutta ehkä joskus tulevaisuudessa maltan sen hankkia. Footligtilla olisi ollut kaikki Capezion jutut -30 %, mutta en oikeastaan tarvinnut mitään. Hankin hetki sitten uudet trikootkin Porsellilta eli mustat Capezion Stirrupit.



Pakko vielä kertoa, että kuvan ballerinapeili löytyi viime viikolla taloni roskakatoksesta! :D


Onko sulla ollut aiemmin Freed of Londonin tossuja, mitäs tykkäsit?

9 kommenttia:

  1. Hei KIITOS tästä postauksesta! Olen ajatellut että en pääse ihan kunnolla kärjelle sen takia, että mun nilkkani on taipumaton ja huono, mut viimeaikoina ihmiset on kommentoinut mulle että kyseessä ei välttämättä ole mun vikani vaan tossut. Ja mulla meinaa on suhteellisen lyhyet varpaat omasta mielestäni, ja se boksi (vai vamppi?) on mun nykyisissä tossuissani sellanen aika syvä, eli voi olla että mulla on vähän sama tilanne kuin sulla! Koska kärkitossut on aika kalliit ja mun nuo nykyiset on vielä ihan hyvät sinänsä, nii en raaski vielä ostaa uusia. Syksyllä viimeistään olisi tarkoitus käydä hki, tre tai turku testailemassa suurempaa valikoimaa. Sulla oli siis Piruetista hyviä kokemuksia? Ehkä itsekin suuntaan sinne.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kivaa, että tykkäsit! :) Just tollasia huomioita kannattaa laittaa merkille ja kertoa kaikki sitten sovittajalle tossukaupoilla. Jalan ja varpaiden muodoista (kuulostaapa hassulta :D) sovittaja voi osata yhdistää asiat toisiinsa ja oikeanlaisten tossujen löytäminen voi helpottua huomattavasti. Yhdenlaista salapoliisin työtä tämä kärkitossujen sovittaminenkin :D. Ja niinkun sanoitkin, että aika hintavia nuo tossut ovat että ei ihan joka päivä uusia tule osteltua - siksi toivoisikin sovituksen menevän aina kerralla nappiin! Esim. kerran ostin virheostoksena satasen Gaynorit. Auts.

      Tuli vain mieleen, että toi vaikeus päästä kärjelle voi johtua just väärän mallisesta tossusta tai sitten pohja on esimerkiksi liian kova? Mitkäs tossut sulla nyt on käytössä muuten? Ootko pehmittänyt tossuja miten? Tosin muistan silloin kun aloitin kärkitanssin, niin jonkin aikaa siinä meni, että pääsin kokonaan kärjelle eli nilkat myöskin vahvistuu ja venyy treenatessa.

      Piruetissa oli suuri valikoima eri merkkisiä tossuja ja sovittaja paneutui asiaan kunnolla. Ja oli myös tosi ammattitaitoinen eli se oli kaikin puolin hyvä kokemus! Suomen tanssitarvikkeessa ei sattunut olemaan mulle sopivia tossuja, mutta sovittaja vaikutti myöskin tosi osaavalta. Jos oikein ymmärsin, niin niillä on kai valikoimissa hyvä valikoima erityisesti Blochin tossuja eli jos ne sopii omalle jalalle niin sieltä voisi löytyä. Tosin B leveydellä ei ollut varastossa tossuja juuri ollenkaan, että huono juttu kapeajakaisille tanssijoille. Footlight myy puolestaan kai pääosin Capezion ja Gaynorin tossuja. Sellainen vinkki muuten, että kantsii varata aika sovitukseen varsinkin silloin, kun on tulossa jostakin kauempaa. Sillä varmistaa sen, että sovittaja on paikalla! :)

      Tuli vaan mieleen, että jos joskus liikut Oulun suunnalla niin Oulun Silkkirummussa oon saanut aina tosi hyvää palvelua. Ja kärkitossujen valikoimakin on aika hyvä!

      Poista
  2. Hei kiva kun postasit! Mäkin koin tässä pari viikkoa sitten ahaa-elämyksen kärkitossujen suhteen. Omani olivat todella lötköt jo, suorastaan vaaralliset. Ne eivät antaneet yhtään tukea. Sitten menin piruettiin merlet-päivänä tarkoituksenani hakea alennuksessa olevat pehmeät tossut. Kuitenkin innostuin sovittamaan myös merletin kärkkäreitä. Merletin edustaja oli todella taitava sovittaja! ❤ Ostoskoriin päätyivät sitten merletin kärkkärit, joihin suorastaan rakastuin mukavuutensa takia. Ja sainpahan 20 prosentin alennuksen niistäkin! Eli joskus kannattaa vain rohkeasti kokeilla vaihtaa merkkiä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mietin hetken, että en ole kuullutkaan Merletin tossuista, mutta sitten tajusin että taisinkin juuri sovittaa niitä perjantaina! Ne taitavat olla aika Gaynor tyyppiset sellaiset heti käyttövalmiit tossut? Tässä kyllä huomaa miten erilaisia ihmisten jalat ovat, koska ne eivät sopineet mulle sitten ollenkaan! Kivaa, että sä löysit niistä sopivat tossut! Hyvä tsäkä muuten, että satuit kokeilemaan niitä just tuolloin niin sait hyvät alennukset :).

      Mulle ei merkillä ole kärkitossuissa niin väliä, tosin aina sitä kuitenkin lähtee etsimään jotain tiettyä merkkiä ehkä alitajuisestikin. Tosin avoimin mielin kokeilen aina uusia merkkejä. Tällä kertaa uusi tuttavuus oli Gamban tossut, joista en ole aiemmin hirveästi kuullut. Niitä ei taideta kovin paljon Suomessa käyttää?

      Mä oon kokeillut Grishkoja, Gaynoreita, Blocheja ja Capezion tossuja. Ja nyt mulla on työn alla vielä nämä Freed of Londonit. Sanotaanko, että kaikissa tossuissa on ollut jotakin hyvää ja jotakin huonoa. Täydellisiä ei ole vielä löytynyt mutta ehkä se päivä vielä koittaa ;). Ootko sä ehtinyt kokeilla monia tossumerkkejä? Mitä tossuja käytit muuten ennen noita Merletin tossuja? :)

      Poista
  3. Itekin tykkäsin tästä postauksesta! On aina kiva lukea toisten kokemuksia kärkkäreistä ja on kiva tietää mitä tossuja kukakin käyttää. Mun ekat tossut ovat olleet ihan ok:t. Meinasin itsekin mennä kokeilemaan tossuja seuraavaksi jonnekin muuhun kaupunkiin (kuten Yksisarvinen).

    Oon samaa mieltä että lentäminen Helsinkiin on paljon mukavanpi vaihtoehto kuin juna tai bussi (vaikka Jyväskylästä onkin vain n. 3 tunnin matka Helsinkiin) varsinkin sulle on parempi :D Ei pylly kerkee puutumaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva, että tykkäsit! :) Joo kantsii käydä tossukaupoilla muuallakin jos vain mahdollista on, sillä eri liikkeissä merkkivalikoimat voi vaihdella tosi paljon. On tosi kivaa päästä kokeilemaan eri merkkejä ja malleja kärkkäreistä. Kiva, että sulle on sattunut ekalla ostokerralla jo ok tossut! :) Mikäs malli sulla oli käytössä?

      Lentäminen on niin ihanan nopeeta! Mä tulin onneksi Helsingistä sillä tavalla kahdessa osassa tänne Rovaniemelle, että matkustin la-su yönä Helsingistä Jyväskylään ja yövyin siellä ystävän luona. Matka jatkui sunnuntaina Jyväskylästä Rovaniemelle ja kesti mukavat kahdeksan tuntia. Sen matkan jälkeen tuntuu usein, että on sellainen kokovartalon puutuminen päällä :D. Tai sitten on hirveät lihasjumit niskoissa. Yhdessä osassa tuo Helsinki-Rovaniemi matka olisi kestänyt ihanat 12 tuntia junalla!! Ennen mäkin olin silleen nyyh 3 tuntia junassa, mutta tämä Rovaniemellä asuminen on laittanut asiat selkeästi uuteen perspektiiviin, sillä nykyään ajattelen että VAIN 3 tuntia matkustamista :'D

      Poista
    2. Mulla on Blochin Jetstreamit. Ne on aloittelijalle kuulemma hyvät tossut. Tietty mun on vaikee sanoo et onko ne oikeesti hyvät kun ei osaa verrata mihinkää muuhun.

      Totta puhut et se 3 tuntia on vain 3 tuntia :D Ku on sitä joutunu matkustamaan sen melkein 10 tuntia, kun mentiin Teneriffalle. Eli eka autolla se n. 3 tuntii Helsinki-Vantaalle ja sitten lentokoneella n. 6 tuntia Teneriffalle.

      Poista
    3. Mulla on ollut juuri noi freedit, aluksi tuntuivat hyvältä mutta pohja katkesi aika pian ja vähäisen käytön jälkeen samoin boxi alkoi pehmetä niin, että nilkka tahtoi mennä"yli" joten eivät olleet mulle ihan täydelliset ja oikean tossuparin etsiminen jatkuu vielä:D tää oli kyllä kiva postaus!

      Poista
    4. Essi: Jos ne ovat tuntuneet ihan hyviltä ja toimivilta, eikä suurempia ongelmia ole ilmaantunut, niin voivat olla just hyvät tossut sulle tällä hetkellä :). Kiva, että löytyi kerralla toimivat!

      Jep just näin se riippuu aina sitä, mihin vertaa :D Joskus se kolme tuntiakin voi tuntua kuolettavan pitkältä hehe..

      Elli: Ai sulla oli nää tossut! Hups, aika ikävä kohtalo niillä :D Saas nähdä, miten mun käytössä pelittävät. Harmi tosiaan, että eivät olleet sulle ne täydelliset tossut. Toivottavasti ne löytyisivät kuitenkin pian. Ja kiitti tosi kiva kuulla, että tykkäsit postauksesta! :)

      Poista