keskiviikko 25. marraskuuta 2015

Minna Somero: Tanssijan arkea



Käykääpä lukemassa mielenkiintoinen postaus Minna Someron tanssijan arjesta. Postauksesta löytyy myös ihania kuvia ja upea video, jonka tähän postaukseen myös linkkasin! Minna on siis ammatiltaan ballerina ja valmistunut Suomen kansallisoopperan ammatillisesta koulutuksesta. Hän on opiskellut myös jaksoja Vaganova ballet academyssa. Nykyään Minna ei enää tanssi ammatikseen useiden loukkaantumisien vuoksi. Minna on muuten aloittanut balettiuransa 14-vuotiaana ja eteni aivan sinne ammattitasolle asti. Eli kaikille teille, jotka pohditte onko liian myöhäistä aloittaa tanssiminen, niin ei ole! :) Toinen Minnan postaus kertoo vuosista balettitanssijana. Tosi mielenkiintoinen postaus sekin.

Lukuiloa!

torstai 12. marraskuuta 2015

Kehonhuoltoa ja perustreenejä

Mary Helen Bowers. Kuva täältä.
Viime päivinä mun treeneissä on erityisesti korostunut kehonhuolto. Venyttelemään en juurikaan ole päässyt, mutta sitäkin ahkerammin olen käyttänyt uutta putkirullaani. Täytyy sanoa, että putkirulla on lunastanut paikkansa mun treenien jälkeisissä rutiineissa. Jo viikon käytössä olen huomannut, että lihakset ovat vetreämmät ja enemmän auki kuin pitkään aikaan. Mulla on ollut noin puolen vuoden ajan ihan kunnon kokovartalo lihasjumi vaivana. Tilanne kärjistyi lopulta niin pahaksi, että lihasjumit aiheuttivat tai altistivat loukkaantumiselle ja ylirasituksille. Olisi muuten jo paljon aiemmin pitänyt ymmärtää käydä urheiluhierojalla hieronnassa. Sekin olisi varmasti avannut akuutimpia lihasjumeja. Mulla oli jotenkin vain sellainen ajatus, että venyttelemällä ne lihakset lopulta aukeaa. Jouduin kuitenkin huomaamaan, että vaikka kuinka venyttelin niin lihasjumit (ja jumien aiheuttamat melko pahatkin kiputilat!!) eivät siitä helpottaneet. Lopulta tuntui, että venyttelystä tulin vain entistä kipeämmäksi ja uskon sen johtuvan siitä, että pakotin jumittunutta lihasta venymään puoliväkisin.

Mutta sitten kuvioihin tuli pilatesrulla, foam roller, putkirulla.. Miksipä sitä nyt haluaakaan kutsua. Olin pitkään todella epäluuloinen rullan suhteen, sillä eräs balettiopettajani oli todella tarkka siitä mitä kohtia kropasta saa rullailla ja miten paljon. Jotenkin tuntui tuon oppitunnin jälkeen jännittävältä lähteä holtittomasti rullailemaan kroppansa joka lihasta. Kävin kuitenkin fysioterapeutilla, joka sanoi että en saisi joitakin lihaksiani auki monen kuukauden venyttelynkään jälkeen. Lisäksi vastaavan tuloksen saa hänen mukaansa putkirullalla aikaan jo viikossa. Fysioterapeutti kertoi myös, että lihakset jotka mun kropassa ovat tällä hetkellä niin jumissa (kuuluisat ulkoreidet), ovat sellaisia joihin ei kovin montaa venytystä edes löydy. Sen takia ne ovat niin jumiin ehkä päässeetkin, kun ovat aina jääneet venyttelemättä. Auts.

Shelby, travellingmama.net, Copenhagen ballet
Kuva täältä
No aloitin sitten (enemmän ja vähemmän) holtittoman putkirullailun pikkupeloistani huolimatta ja täytyy sanoa, että en voisi olla tyytyväisempi. Tuloksia on tullut selkeästi jo viikossa aivan kuten fyssari lupailikin! Olen huomannut, että esimerkiksi monet kiputilat lihasta venyttäessä ovat lähteneet tai ainakin vähentyneet. Sitten esimerkiksi heel-stretch on kehittynyt aivan silmissä. Ei ehkä niinkään jalan korkeudessa mutta lantion asennossa. Jotkin lihakset ovat siis varmasti vetreytyneet.

Olen tosiaan päässyt uudelleen treenien makuun ja olen ottanut viime aikoina treenaamisen vähän löysemmin. Useita treenejä on siis vieläkin jäänyt käymättä. Ei siis siksi, että treenaaminen ei motivoisi tai kiinnostaisi. Joudun vain loukkaantumisen jälkeen ottaa iisisti ja kuunnella kroppaa sekä sen vointia tarkasti. Mutta on tosi kiva käydä taas treenaamassa. Tanssi on niin kivaa! Mulla on poissaolojen takia ihan älytön kasa korvaustunteja, joten jouluun asti saisin treenata vaikka joka päivä useita tunteja päivässä. Ajattelin kuitenkin ottaa varovasti ja himmailla vähän vielä ennen kunnon treenien aloittamista. Kirjaan tähän mun tämänhetkisen tuntimäärän ihan vain siksi, että aion pysyä tässä treenimäärässä jouluun asti ylilyöntejä välttääkseni..

Tässä mun treenisuunnitelma jouluun asti:
- Jazz koreografia, jazz tekniikka
- Baletti kärkitossut, baletti koreografia, baletti tekniikka
- Kehonhuolto/ floor barre


Eli viikossa on yhteensä viisi tuntia tanssia ja yksi kehonhuoltotunti. Okei ja tässä suunnitelmassa yritän OIKEASTI pysyä. Ei lisää tunteja eikä mitään ylilyöntejä, piste. :D. Se on vaan niiiin vaikeaa välillä pysyä poissa tunneilta, kun veri vetää tanssisaleihin... Tiedätte ehkä tunteen.

Muuten tanssitunnit ovat menneet ihan hyvin. Tunnit joissa käyn ovat tosi kivoja ja niissä tehdään aika paljon kaikkea. Välillä aika perusjuttuja, mutta mulle se sopii tosi hyvin kun olen ollut niin pitkään poissa tunneilta. Jazzissa mun piruetit ovat ottaneet takapakkia melkoisesti ja se harmittaa. Oon ite vähän huomioinut, että se voisi johtua heikoista selkälihaksista kun piruetti lähtee hajoamaan aina siihen, kun yläselkä kallistuu taaksepäin. Siinä mielessä on siis hyvä, että tunneilla treenataan niitä perustason juttuja uudelleen ja uudelleen. Haluaisin mielummin varmat perusteet kuin huteraa jatkotason suorittamista. Tällä hetkellä mun osaltani tuo jazzi on lähinnä sitä huteraa perustason suorittamista, että... :D

Baletissa on ollut kivaa! Sarjat ovat tavallaan olleet tosi perusjuttuja, mutta samalla niissä on ollut sellaisia pikkujuttuja, jotka laittavat aivotkin miettimään. Oon kyllä tykännyt meidän sarjoista kaikilla kolmella eri balettitunneilla. Sekin on kiva, että tunnit ovat keskenään hieman eri tasoisia. Lisäksi pehmeillä ja kärjillä tehdään silleen sopivassa suhteessa - tosin viime viikkoina treenaus on keskittynyt enemmän kärkitossuilla tekemiseen. Tajusin muuten yhtenä päivänä, että oon jo jonkun aikaa ollut siinä pisteessä että kärkitossuista on tullut niin arkipäivää, että toivon usein että kunpa tehtäisiin koko tunti vain pehmeillä. Aikaisemmin hihkuin aina riemusta, kun tehtiin kärjillä! :D

pointe shoes, shelby, copenhagen ballet, travellingmama.net
Kuva täältä
Kärkitossuilla menee nykyään niin ja näin. Oon huomannut, että mun nilkat toimivat paremmin kuin aikaisemmin, mutta eivät ne vieläkään kyllä ole tarpeeksi voimakkaat. Kärkitossujen kanssa painin vieläkin siinä asiassa, että sopivaa paria mun jalalle ei ole vain löytynyt. Liian kovilla tossuilla en pääse kärjelle asti matalan jalkaholvin takia, mutta liian pehmeät tossut eivät tue riittävästi (melko) taipuisaa nilkkaa. Tällä hetkellä käytän melko pehmeitä tossuja ja niillä työskentely on suorastaan "miellyttävää". Ongelmana on kuitenkin se, että esimerkiksi piruetteja tehdessä tossuista ei saa riittävästi tukea nilkoille. Lisäksi tossu on malliltaan liian leveä, joten tanssiminen tuntuu aina niillä vähän jännittävältä. Pahus kun meidän kaupungissa ei kärkitossuja oikein pääse sovittamaan. Helsinkiin on taas matkaa.. Olisi kiva päästä sovittamaan kärkitossuja josko se täydellinen pari sieltä vielä joskus löytyisi.

Jos jollakin on vinkata kärkitossun mallia kapealla jalalle melko pehmeällä pohjalla, niin saa vinkata! Itse pohdin jotakin Grishkon tossua pro flex pohjalla. Onko kenelläkään kokemusta tuosta pro flexistä? Pitäisi kai olla joustava, mutta kuinkahan joustavasta pohjasta lopulta on kyse, kun Grishkoista kuitenkin puhutaan.. ;)