maanantai 27. huhtikuuta 2015

Treeniviikko

Kuva täältä
Ajattelin kirjoittaa hieman, mitä tällä hetkellä tehdään tanssitunneilla. Eli käytännössä siis tanssituntieni sisältöjä. Alkukeväästä tunnit painottuivat tekniikan treenaamiseen, mutta tulevien näytösten vuoksi tunneilla tehdään nyt vähän sitä mitä ehditään ja lopputunnit menevät aina näytöstreeneihin. Olen keväällä mukana kolmessa eri esityksessä eli klassisessa baletissa corps de balletissa, nykybaletissa ja jazzissa. Nuo kolme näytöstä riittävät minulle tänä vuonna ihan hyvin ja kiva, että kaikki esitykset ovat keskenään niin erilaisia. Tässä siis mun tanssiviikko tältä viikolta:

Maanantai: Baletti 90min.
Tällä tunnilla ei keskitytä niinkään tekniikan hiomiseen vaan näytöstreeneihin ja kärkitossutreeniin.
  • tankosarjat
  • nilkkalämppä keskilattialla
  • kärjillä pas de bourreet ja piruetteja diagonaalissa
  • grand allegro
  • näytöstreeniä
Tiistai: Vapaa

Keskiviikko: Jazz 75min.
  • lämppä keskilattialla
  • nilkkatekniikka, venyttelyä
  • diagonaalissa piruetteja ja nopeita liikkuvia sarjoja
  • näytöstreeniä
Baletti 90min
  • lyhyet tankosarjat
  • kärkitreeni
  • grand allegro
  •  näytöstreeniä...
Torstai: Vapaa

Perjantai: Nykytanssi 60min
  • lämmittelyä lattian poikki kävellen eri tyyleillä 
  • paljon liikkuvia sarjoja keskilattialla
  • swingejä lattialla
  • improa
  • koreografiaa (ei näytöstä tulossa)
Baletti 90min + 30min
  • omaa lämmittelyä ja venyttelyä
  •  corps de ballet näytöstreenit
  • perus balettitunti (tanko, venyttelyä, tendut ja adage keskilattialla, piruetit diagonaalissa, pikkuhypyt, esim. piruetteja keskilattialla tai muita liikkuvia sarjoja)
  • näytösten kertailua
  • kärkitekniikka 30min (tankosarjat, keskilattialla, piruetit diagonaalissa, port de bras pitkän kaavan mukaan, bourree, reverance)

Suunnilleen tälläistä ollaan treenattu viime viikoilla. Sanotaanko, että keskiviikko ja perjantai ovat aika raskaita treenipäiviä. Joskus jo ensimmäisen tunnin jälkeen olisin ihan valmis lähtemään kotiin, mutta treeniä treeniä ja treeniä. Illalla on tosin aina hyvä olo treenien ja venytysten jälkeen!

Millasia treeniviikkoja teillä on näin loppukeväästä?

perjantai 24. huhtikuuta 2015

Jänniä aikoja!

Kuva täältä
Postilaatikkoon kolahti kutsu tanssin koulutusohjelman Tanssialan perustutkinnon pääsykokeeseen Rovaniemelle. Siellä painotuksena on kansantanssi ja tukevina tanssilajeina baletti ja nykytanssi. Ihan sairaan jännää iiik! En nyt vielä ole ihan täysin varma olenko lähdössä, sillä matkustamiseen menisi tovi. Mutta olisikohan se sen arvoista? :) Toisaalta en haluaisi päästää tätä tilaisuutta menemään, sillä se voi olla ainutkertainen. Ainut asia, mikä on varma, on että vielä ensi vuonna en koulua pystyisi aloittamaan. Tietääkö kukaan voiko toisen asteen koulupaikkaa ottaa vastaan ja siirtää vuodella sen aloittamista?


No, pääsykoepäivänä olisi tiedossa tanssitunteja, ilmaisutaitoa, haastattelu ja musiikkikoe (jossa esitetään myös etukäteen harjoiteltu lauluesitys). Tanssitunnista ei kerrottu mitä lajia se edustaa. Apua, jos tunnilla täytyykin vetää streettiä ja hiphoppia. Musiikkikokeesta en ole kovin huolissani, sillä musiikkia ja laulua on tullut harrastettua pienestä pitäen. Ilmaisutaitokin vähän jännittää. Kirjeessä luki, että tiedossa on revittelyä ja heittäytymistä. Hauskaa kun kutsussa luki, että ota mukaan kunnolliset tanssijalkineet. Mulla ei ole kuin balettitossut, mutta hei niillä mennään!

Kokemuksen kannalta pääsykoe olisi varmasti aivan mahtava. Tosin uskon, että mahdollisuuteni sisään pääsyyn olisivat minimaaliset. Toisaalta aina pitää yrittää ja uskoa itseensä.

Mulla on viikonlopun verran tässä aikaa pyöritellä, että lähdenkö kokeilemaan. Mitäs mieltä te olette? Entä onko kukaan muu lähdössä tanssin pääsykokeisiin tänä keväänä? Entä onko kukaan lähdössä pääsykokeisiin Rovaniemelle?

torstai 9. huhtikuuta 2015

Niitä näitä nilkkajuttuja

Mulla on aika huonot nilkat balettiin ihan joka suhteessa. Omistan lättäjalan, jonka kaari on lähes olematon. Baletin vinkkelistä katsottuna mun jalkapohjan kaari on esteettisesti siis aika kehnon näköinen, mutta viis siitä. Mikä mua eniten harmittaa on nilkan heikkous. Niissä ei ole voimaa sitten mihinkään! Perus relevet on mulla aina ihan työn takana kärkitanssista puhumattakaan.

Kröhm. Myönnettäköön, että nilkkojen jumppauksessa ja vahvistamisessa olen ollut ihan hävettävän laiska.

Voi hyvinkin olla, että nilkka siitä vahvistuisi, jos sitä vahvistaisi (simple as that?). Viime vuonna mun opettaja laittoi mut työstämään nilkkojani erityisesti. Hän sai minut tajuamaan, että kipristän varpaat ojennuksessa enkä oikeastaan ojenna nilkkaa koskaan loppuun asti. Aluksi ajattelin, että häh nyt ei pidä paikkaansa, mutta pian tajusin että kylläpäs pitää ja melkolailla pitääkin. Paras vinkki, minkä opettajaltani sain, oli se että nilkan ojennuksessa pitäisi ajatella, että isovarpaan kynsi on lattiassa kun nilkka on maksimiojennuksessa. En tajua mitä osaa jalastani aiemmin yritin sinne saada. Kaikkia viittä varvasta vai? ;)


Kuva täältä



Tästä inspiroituneena aloin miettimään ihan aktiivisesti sitä, että miten sen nilkkani oikein ojennan. Muistan noin pari vuotta sitten uusia kärkitossuja ostaessani Oulun Silkkirummun myyjän sanoneen minulle, että mun nilkassa on paljon potentiaalia kunhan saan ne vahvistettua. Muistan hänen sanoneen, että saan kunnon "pulunnokkanilkat" kunhan treenaan ja vahvistan niitä. Olen aina ajatellut, että upeat balettinilkat ovat vain ja ainoastaan syntymälahja. Joillakin onnekkailla näin varmasti on, mutta ihana ajatus on myös se, että jotain voi saavuttaa myös treenaamalla. Ei ehkä niitä täydellisiä nilkkoja, mutta edes jotakin sinne suuntaan.

Viime aikoina olen katsellut vasenta nilkkaani vähän ihmetellen. Se alkaa näyttää ojennuksessa jo jopa hyvältä. Olen todella toispuoleinen tanssija ja se pätee myös nilkkoihini. Oikea nilkka tulee hyvänä kakkosena, mutta sen kanssa on vielä hurjasti tekemistä. Katselin joitakin vanhoja balettikuvia ja ihan nauratti se miten minimaalinen releveeni oli. Enkä nyt liioittele yhtään! Nyt puolivarpailla seisoessani olen tuplasti korkeammassa kuin noissa kuvissa.

Se, että nyt nilkkani (nimenomaan se yksi nilkka) on suhteellisen venyvä, ei tarkoita vieläkään sitä että nilkoissani olisi riittävästi voimaa. Tai ehkä nilkoissa on voimaa, mutta jalkapohjan lihakset ovat heikot. Vasen nilkka näyttää ja tuntuu aika kivalta kärkitossuilla tanssiessa, mutta oikealla kärjelle täysin pääseminen on vieläkin aika haasteellista. Esimerkiksi yhdelle jalalle ponnistaminen piruetteja tehdessä jännittää aina yhtä paljon. Uskon tuon heikkouden johtuvan mainitsemastani lättäjalasta. En vieläkään ole ihan varma siitä, tanssinko ihan vääränlaisilla kärkitossuilla. Mulla on Grishkon tossut medium pohjalla. Toisaalta pehmeämpipohjaisia tossuja kokeillessani olen huomannut, että ne eivät tue taipuista nilkkaa tarpeeksi. Ei kai auta kuin aloittaa tehojumpat jalkaholveille.

Tuli vielä mieleen, että briteissä vannottiin demi pointe tossujen nimeen. Niiden pitäisi vahvistaa nilkat ja valmistaa kärkitanssiin. Demi pointet siis ovat kärkitossuilta näyttävät pehmeät tossut, joilla treenataan siis ihan koko tunti tankojutuista keskilattialle. Kärkitanssia niillä ei tosin pysty tanssimaan. Tanssikavereilta vain kuulin, että ne ovat todella kivuliaat tossut, kun ne piti sovittaa todella napakoiksi. Ei käynyt kavereita kateeksi. Jos kiinnostaa lukea kyseisistä tossuista, niin täältä löytyy ainakin aika selkeä teksti. Taitavat olla vain RAD-kouluissa käytetyt tossut? En ainakaan Suomessa ole koskaan kuullut niitä käytettävän. Olisi kiva toisaalta testata tehoa joskus. Jospa niillä saisi upeat vahvat nilkat puolivahingossa.. Vähän epäilen ;)
Mites teidän nilkat? Oletteko onnekkaita nilkkojen suhteen vai löytyykö kohtalotovereita? Ja hei, muistetaan että lopulta tärkeintä on kuitenkin se, että löytyy toimivat nilkat joilla tanssia. Eiks vaan? :)