tiistai 19. toukokuuta 2015

Tanssijan ruokavalio


Kirjoitan pari sanaa omasta ruokavaliostani. Sanon heti alkuun, että en ole mikään ravitsemusalan asiantuntija, joten puhun nyt vain ja ainosastaan omista ruokailutottumuksistani. Itse pidän tärkeänä sitä, että kuuntelee omaa kroppaansa ja syö sen mukaan. Näistä ruokavaliojutuista kirjoittaminen tuntuu vähän hurjalta nykyään, kun blogit pursuavat fitness-systeemejä ja kaikilla pitäisi olla jokin oma ruokavalio, jota noudattaa orjallisesti.

Olen saanut muutamia kommentteja siitä, kuinka paljon tanssijan koko merkitsee balettitunneilla. Mielestäni tanssijan koko on aivan toissijainen juttu eikä sillä tarvitse vaivata päätään liikaa! Tärkeää on syödä hyvin ja ravitsevasti. Jos treenaa paljon, kroppa kyllä treenaantuu ja muokkaantuu siinä sivussa. Mutta täytyy muistaa, että treenata jaksaa ainoastaan jos syö hyvin :).

Its en noudata mitään erityisiä ruokavalioita. Tykkään syödä melko terveellisesti ja ruoka-aikana syön ihan kunnon kokoisia annoksia. Herkut jätän herkkupäiväksi noin kerran viikkoon. Toisaalta olen vapaa syömään niitä silloin kun haluan. Mielestäni ruokavaliojutuissa ei tarvitse olla niin ehdoton. Minusta kaikkea voi syödä kohtuudella. Tärkeintä on, että voi hyvin!

Kerron esimerkin yhden päivän ruokaluistani.

Aamupala:

Aloitan päivän aina smoothiella ja usein lisänä vielä keitetyllä kananmunalla ja karjalanpiirakalla/näkkärillä. Aamupala on ehdottomasti mun lemppari ruoka-aika päivästä, joten käytän aamupalan valmistamiseen ja syömiseen varmaan puolet aamun valmistautumisajasta. Tällainen aika runsas aamupala pitää kylläisenä lounaaseen asti ja pidän siitä, että heti aamusta asti syön vihanneksia ja kasviksia.

Smoothie: Mustikoita, viinimarjoja, maustamatonta jugurttia, sokeroimatonta tyrnimehua, inkivääriä, selleriä, pinaattia, hunajaa ja pellavansiemenrouhetta.



                           
Lounas:

Syön koulussa lounaan eli sitä mitä kulloinkin on tarjolla. Syön aika perus lautasmallin mukaan. Puolet lautasesta on salaattia ja 1/4 lihaa/kalaa ja toinen 1/4 esim. riisiä.

Välipala:

Yleensä ennen tanssia joudun syödä jonkin välipalan. Yleensä syön rahkaa/jugurttia, hedelmän, pähkinöitä ja pari palaa tummaa suklaata.


                            

Päivällinen:

Ruokaisa salaatti/lämmin ruoka.

Iltapala:

Jugurttia ja marjoja, porkkanaa, hedelmä, pähkinöitä jne.


                              


Siinäpä tuo simppelissä muodossa. Usein päivät saattavat olla aika kiireisiä, niin silloin joutuu vähän soveltamaan. Voi olla että esim. päivällinen saattaa jäädä kokonaan välistä ja ehdin kotiin vasta iltapalalle. Pidän tosi tärkeänä kuitenkin sitä, että pakkaan aina eväät mukaan. Tanssitunneilla ei ole kivaa, jos nälkä kurnii ja energiataso on alhaalla. Eväänä pidän mukana esim. pilttejä, tummaa suklaata, raakaruokapatukoita, banaania, skyrejä ja mitä milloinkin. Yritän pitää myös juomapulloa aina mukana, että päivän aikana tulisi juotua riittävästi vettä. Joskus sen veden juonnin vain meinaa unohtaa!

Millainen ruokavalio teillä on? Mitä tanssijan ruokavalion pitäisi mielestänne sisältää?

7 kommenttia:

  1. Syön vähän sitä sun tätä. (Lihan suhteen olen kuitenkin tosi nirso.) Vakiona pysyvät vain keitetyt kananmunat ja banaanit.
    Mulla on myös se ongelma, että mun maha täyttyy ja tyhjenee supernopeasti. Yhden juustosämpylänkin jälkeen mulla saattaa olla ihan ähky olo, mutta tunnin päästä maha taas kurnii. Olenkin järjetön napostelija, koska sillätavalla olo pysyy mukavana ja nälkä pysyy poissa :D.

    VastaaPoista
  2. Ymmärrän tosiaankin tuon lihan kanssa nirsoilun. Mä olen ollut ja olen oikeastaan vieläkin aika samanlainen. Toisaalta olen vain päättänyt, että lisään tietoisesti lihan syömistä sillä olo on silloin paljon energisempi. Toisaalta jos saa kaikki tarvittavat ravintoaineet muualta kuin lihasta, niin eipä sitä väkisinkään tietty tarvitse syödä :).

    Tuli mieleen napostelusta, että kävin just hammaslääkärissä ja se sanoi, että napostelu on tosi huono tapa hampaille. Mutta ehkä jos syö purkkaa niin se ei niin paljon haittaa.. :D ?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiedän saman, että on huono hampaille. En vain kestä sitä suuremman määrän syömistä usein, kun siitä tulee aina niin huono olo. Yritän purskutella vettä joka ruuan jälkeen ja ottaa xylitol-pastillin. Purkkaa voin syödä vain kerran päivässä, koska muuten saan siitä kauheat vatsakivut :D.

      Mä syön kyllä ihan jauhelihaa, mutta se ns puhdas liha ällöttää mua ihan kauheesti. Sellasen pitää olla ihan tasaista ja "kuivaa", ei mitään löllöjä kohtia tai muutoin en pysty syömään. Mulle on makua enemmän tärkeetä se, miltä ruoka tuntuu suussa :D. Esim. rakastan niitä "mauttomia" lasten maissinaksuja.

      Poista
  3. Hmm, olen joskus pohtinut samasta aiheesta kirjoittamista. Ruokailu tosin on niin herkkä aihe tänä päivänä enkä muutenkaan ole ravintoalan ammattilainen, joten aihe on jäänyt ainoastaan ajatuksen tasolle toistaiseksi.

    Minusta syömisessä tärkeintä on säännöllisyys, itse taidan syödä aika lailla kuusi kertaa päivässä, mikä on itselleni hyvä määrä. Pyrin syömään hyvää ja laadukasta kotiruokaa, en noudata mitään erityistä ruokavaliota. Minun elämässäni on tilaa myös herkuttelulle. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oot ihan oikeassa tuosta, että herkkä aihe on kyseessä! Itsekin pohdin pari kertaa ennen kuin postauksen julkaisin. Toisaalta pohdin, että tästä huolimatta ruokailu on jokapäiväinen asia josta pitäisi pystyä puhumaan ihan normaalisti ja aika neutraaliinkin sävyyn. Toivottavasti tämä postaus ei nyt kenelläkään luonut mitään paineita mihinkään suuntaan. Yritin pitää jutut aika yleisellä tasolla, että en ehkä usko. Tai toivotaan! :)

      Säännöllisyys on kyllä tosi tärkeää ruokailussa. Hyvä pointti! Uskon, että moni skippailee esim. lounaan tai päivällisen ja tulee sitten koulusta/töistä kotiin tosi nälkäisinä. Varsinkin jos liikkuu päivän aikana, niin säännöllinen ruoan saaminen olis ihan ehdotonta.

      Kiva, että on vielä muitakin jotka voivat herkutella joskus.. Asian kanssa ei mielestäni tarvitsi olla niin ehdoton. Herkuttelu (tietty kohtuuden rajoissa) silloin tällöin ei varmasti kaada ketään :).

      Poista
  4. Mua aina hieman jännittää julkaista noita omia ruokapostauksiani. Tykkään kuitenkin laittaa ruokaa ja jakaa reseptejäni, joten siksi tykkään tehdä myös niitä postauksia, mutta yritän olla ottamatta mitään sellaista ravitsemuksellista kantaa, tarkoitus on olla enemmän sellainen perinteinen ''ruokablogimainen'' lähestymistapa kuin mikään sellainen, missä neuvotaan jotain ravitsemukseen liittyviä asioita. En myöskään kaipaa neuvoja omaan syömiseeni, ja olen tosi iloinen että en ole (vielä) saanut kommentteja kuten ''missä sun protskut on'' ja ''ethän sä nyt vaan mitään hiilareita syö'' jne. Kun kaipaan mielipiteitä ja neuvoja, kysyn niitä. Toki otan mielelläni vastaan kommentteja ja kysymyksi itse resepteistä, sitä en siis tarkoita. Muta kuten Nuorallatanssija hyvin sanoikin, ruokailu on nykyään niin herkkää ja omasta mielestäni monilla ylittänyt jo terveen järjen rajan.

    Tuli mieleen tätä sun kirjoitusta lukiessa, että kuinka pitkän tauon pidät välipalan ja tanssitreenien välillä? Mua itseäni meinaa harmittaa ku vaikka söisin jonkun ihan pikkujutun, niin joudun silti odottamaan VÄHINTÄÄN sen tunnin, ennen kuin voin tehdä mitään liikunnallista, koska muuten mun vatsa kipeytyy :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jotenkin harmittaa se, että ruoasta ei voi enää puhua normaalisti. Siis että reseptejä ja muita ruokaohjeitakaan ei voisi jakaa normaalisti. Ehkäpä tämä yliterveellinen ruokavalio ja fitness meininki on hieman jo laantumassa..?

      Mä oon vähän sellainen, että voin syödä milloin vaan mitä vaan ja lähteä siitä suoraan vaikka lenkillekin.. :D Joten oon vähän huono antaa vinkkejä tähän. Mutta yleensä syön ehkä noin 1-1,5 h ennen treenjä. Syön aina välipalan ja sen jälkeen alan valmistautumaan tunneille ja matkaan tanssikoululleni kuluu noin vartti. Luulen, että siinä välipalan ja tanssitunnin välissä kuluu siis noin tunnin verran aikaa :).

      Poista