torstai 9. huhtikuuta 2015

Niitä näitä nilkkajuttuja

Mulla on aika huonot nilkat balettiin ihan joka suhteessa. Omistan lättäjalan, jonka kaari on lähes olematon. Baletin vinkkelistä katsottuna mun jalkapohjan kaari on esteettisesti siis aika kehnon näköinen, mutta viis siitä. Mikä mua eniten harmittaa on nilkan heikkous. Niissä ei ole voimaa sitten mihinkään! Perus relevet on mulla aina ihan työn takana kärkitanssista puhumattakaan.

Kröhm. Myönnettäköön, että nilkkojen jumppauksessa ja vahvistamisessa olen ollut ihan hävettävän laiska.

Voi hyvinkin olla, että nilkka siitä vahvistuisi, jos sitä vahvistaisi (simple as that?). Viime vuonna mun opettaja laittoi mut työstämään nilkkojani erityisesti. Hän sai minut tajuamaan, että kipristän varpaat ojennuksessa enkä oikeastaan ojenna nilkkaa koskaan loppuun asti. Aluksi ajattelin, että häh nyt ei pidä paikkaansa, mutta pian tajusin että kylläpäs pitää ja melkolailla pitääkin. Paras vinkki, minkä opettajaltani sain, oli se että nilkan ojennuksessa pitäisi ajatella, että isovarpaan kynsi on lattiassa kun nilkka on maksimiojennuksessa. En tajua mitä osaa jalastani aiemmin yritin sinne saada. Kaikkia viittä varvasta vai? ;)


Kuva täältä



Tästä inspiroituneena aloin miettimään ihan aktiivisesti sitä, että miten sen nilkkani oikein ojennan. Muistan noin pari vuotta sitten uusia kärkitossuja ostaessani Oulun Silkkirummun myyjän sanoneen minulle, että mun nilkassa on paljon potentiaalia kunhan saan ne vahvistettua. Muistan hänen sanoneen, että saan kunnon "pulunnokkanilkat" kunhan treenaan ja vahvistan niitä. Olen aina ajatellut, että upeat balettinilkat ovat vain ja ainoastaan syntymälahja. Joillakin onnekkailla näin varmasti on, mutta ihana ajatus on myös se, että jotain voi saavuttaa myös treenaamalla. Ei ehkä niitä täydellisiä nilkkoja, mutta edes jotakin sinne suuntaan.

Viime aikoina olen katsellut vasenta nilkkaani vähän ihmetellen. Se alkaa näyttää ojennuksessa jo jopa hyvältä. Olen todella toispuoleinen tanssija ja se pätee myös nilkkoihini. Oikea nilkka tulee hyvänä kakkosena, mutta sen kanssa on vielä hurjasti tekemistä. Katselin joitakin vanhoja balettikuvia ja ihan nauratti se miten minimaalinen releveeni oli. Enkä nyt liioittele yhtään! Nyt puolivarpailla seisoessani olen tuplasti korkeammassa kuin noissa kuvissa.

Se, että nyt nilkkani (nimenomaan se yksi nilkka) on suhteellisen venyvä, ei tarkoita vieläkään sitä että nilkoissani olisi riittävästi voimaa. Tai ehkä nilkoissa on voimaa, mutta jalkapohjan lihakset ovat heikot. Vasen nilkka näyttää ja tuntuu aika kivalta kärkitossuilla tanssiessa, mutta oikealla kärjelle täysin pääseminen on vieläkin aika haasteellista. Esimerkiksi yhdelle jalalle ponnistaminen piruetteja tehdessä jännittää aina yhtä paljon. Uskon tuon heikkouden johtuvan mainitsemastani lättäjalasta. En vieläkään ole ihan varma siitä, tanssinko ihan vääränlaisilla kärkitossuilla. Mulla on Grishkon tossut medium pohjalla. Toisaalta pehmeämpipohjaisia tossuja kokeillessani olen huomannut, että ne eivät tue taipuista nilkkaa tarpeeksi. Ei kai auta kuin aloittaa tehojumpat jalkaholveille.

Tuli vielä mieleen, että briteissä vannottiin demi pointe tossujen nimeen. Niiden pitäisi vahvistaa nilkat ja valmistaa kärkitanssiin. Demi pointet siis ovat kärkitossuilta näyttävät pehmeät tossut, joilla treenataan siis ihan koko tunti tankojutuista keskilattialle. Kärkitanssia niillä ei tosin pysty tanssimaan. Tanssikavereilta vain kuulin, että ne ovat todella kivuliaat tossut, kun ne piti sovittaa todella napakoiksi. Ei käynyt kavereita kateeksi. Jos kiinnostaa lukea kyseisistä tossuista, niin täältä löytyy ainakin aika selkeä teksti. Taitavat olla vain RAD-kouluissa käytetyt tossut? En ainakaan Suomessa ole koskaan kuullut niitä käytettävän. Olisi kiva toisaalta testata tehoa joskus. Jospa niillä saisi upeat vahvat nilkat puolivahingossa.. Vähän epäilen ;)
Mites teidän nilkat? Oletteko onnekkaita nilkkojen suhteen vai löytyykö kohtalotovereita? Ja hei, muistetaan että lopulta tärkeintä on kuitenkin se, että löytyy toimivat nilkat joilla tanssia. Eiks vaan? :) 

9 kommenttia:

  1. Lättäjalka ilmottautuu! oi että olispa joku kertonu mulle tuon isovarpaan kynsi -vinkin kauan sitte! :D

    VastaaPoista
  2. Moi Marppu!

    Hyvä, että ilmoittaudut sillä vertaistuki on aina tosi jees! :D

    Ja kiva, että vinkistä oli hyötyä sullekin! Mullekin siitä nimittäin oli. Se auttaa jotenkin hahmottamaan selkeämmin sitä, milloin nilkka on maksimaalisessa ojennuksessa. Monesti kuvittelee ojentavansa nilkan maksimiin vaikka todellisuudessa näin ei ole. Yritän aina pohtia koskeeko isovarpaan kynnen reuna lattiaan. Silloin nilkka tuntuu ojentuvan vielä hitusen lisää. Joskus sitten se nilkka ojentuu toivottavasti sinne maksimiin ilman suurempaa ajatustyötä, mutta se vaatii treeniä ja treeniä.. ;)

    Tehtiin muuten tällä viikolla meidän balettitunnilla sellasta nilkkatreeniä, että lättäjalatkin saa varmasti kyytiä! Tuntui ainakin kunnolla lihaksissa.

    Olipa sekavia selostuksia, mutta ehkä ymmärsit pointin! Kiitti kommentista. :)

    VastaaPoista
  3. Löysin sun blogin vasta nyt ja vaikuttaa tosi mielenkiintoiselta :)!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikun hei! Olenhan mä täällä ennenkin käynyt lukemassa, en vain heti tunnistanut :D

      Poista
    2. Näitä sattuu, kun on hiukan hajamielinen ihminen :DD.
      Tuli nyt mieleen, että noita demipointeja myy Suomessa ainakin Jazzette (hinta jotain 30-40 e) :).

      Poista
  4. Mitä tarkoitat lättäjalalla? Matalaa jalkaterän kaarta vai kaaretonta jalkapohjaa? Suhtaudun epäilyksellä ajatukseen, että syy heikkouteen olisi nimenomaan lättäjalkaisuudessa.

    Minulla on omaan blogiini työn alla postaus jalkoihin liittyen, joten ehkä olen myöhemmin viisaampi. :)

    VastaaPoista
  5. Mitä tarkoitat lättäjalalla? Matalaa jalkaterän kaarta vai kaaretonta jalkapohjaa? Suhtaudun epäilyksellä ajatukseen, että syy heikkouteen olisi nimenomaan lättäjalkaisuudessa.

    Minulla on omaan blogiini työn alla postaus jalkoihin liittyen, joten ehkä olen myöhemmin viisaampi. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mhh.. Hyvä kysymys! Minulle on pienestä pitäen sanottu kouluterkkarilla, että omistan lättäjalan ja sitä pitäisi jumpata. Luulen, että omalla kohdallani kyseessä on kuitenkin matala jalan kaari. Enempää en osaa aiheesta kyllä sanoa.. Olisipa mielenkiintoista tietää asiasta lisää! Jään innolla odottamaan postaustasi. :)

      Poista