keskiviikko 11. heinäkuuta 2012

Viimeisen kerran (ihan oikeasti): RAD -balettia

Kuva täältä

Ajattelin tehdä vielä viimeisen kokoavan analyysin tästä RAD -baletista. Näitä on ollut jo tosi monta, että toivottavasti ette ole jo aivan kyllästyneitä aiheeseen! Jos olette, niin älkää huoliko, tämän pitäisi olla viimeinen kirjoitus tästä aiheesta ;). Aloin vain itse pohtimaan näin jälkikäteen vielä tuota RAD -balettia kokonaisuudessaan ja siksi tein vielä tälläisen kokoavan tekstin aiheesta. Aluksi ajattelin kirjoittaa tämän tekstin enemmänkin vertailuksi vaganova baletin ja royalin välillä, mutta siitä ei oikein meinannut tulla mitään. Varmaankin siksi, että en tiedä aiheesta tarpeeksi ja lisäksi koulukuntia on loppujen lopuksi aika hankala vertailla keskenään. Molemmissa kun on hyvät ja huonot puolensa ja lisäksi ne yksinkertaisesti vain ovat erilaisia. Ehdin tanssimaan vain yhdessä RAD -balettikoulussa, joten kokemukseni siis luonnollisesti rajoittuvat vain tämän yhden koulun opetukseen. Mutta tässä kuitenkin joitakin päähuomioita omilta tunneiltani:

  • Ennalta määrätyt opetussuunnitelmat. Balettiopettajat eivät paljon pääse sooloilemaan, kun kaikki sarjat ja harjoitukset musiikkia myöten ovat ennalta määrättyjä. Minunkin opettajani "lunttasivat" sarjoja useaan otteeseen opettajan oppaasta tuntien aikana, jos he eivät olleet täysin varmoja jostakin.
  • Helpohkot sarjat, jotka pyritään hiomaan mahdollisimma täydellisiksi tasokokeisiin.
  • Univormut. Eli siis tiukka pukukoodi. Hauska juttu on balettipuvun päällävyötäröllä pidettävä kuminauha. Meillä tunneilla pukukoodina oli musta (tai tummansininen) balettipuku sekä vaaleanpunaiset trikoot. Lisäksi vaatimuksena oli demipointe tossut, joista minä sain kuitenkin erityisvapautuksen.
  • Oikea tanssiasento on kaiken a ja o. Ylävartaloa kallistetaan todella paljon etukenoon ja käsien asennot ovat myös avoimempia ja eteenpäin kurottavampia.
  • Eri asioiden arvostus. Venyvyys ja se kuka nostaa jalan korkeimmalle tuntuu olevan aivan toissijaisia juttuja. Opettajat eivät sanallakaan koko lukukauden aikana kehottaneet meitä venyttelemään, tekemään lihaskuntoa tai muuta oheistreeniä.Suomen balettikoulussani meitä patistetaan siihen jokaisella tunnilla. Tytöt eivät edes lämmitelleet ennen tuntia, vaikka sali oli talvella jäätävän kylmä.
  • Vahva ilmaisu. Jokainen sarja tanssitaan läpi todella eläytyen ja vahvasti ilmaisten.
  • Ei kevätnäytöksiä tai muitakaan esiintymisiä. Kaikki aika meni kokeisiin treenaamista varten. Toisaalta ymmärrän tämän, sillä kaikkia haluavat menestyä kokeissaan ja edistyä tasolta toiselle mahdollisimman nopeasti.
  • Huono "kuri". Tämä on vähän hassu juttu, kun kyseessä oli kuitenkin tunti, jossa keski-ikä oli noin 17 -vuotta. Siis ihan sellaisia perusjuttuja, kuten että tunnit alkavat ajoissa, kaikilla on hiukset kiinni (että opettajan ei tarvi huomauttaa siitä jokaisella tunnilla), opettajaa kuunnellaan ja että kärkitossuja ei sidota kiinni vähintään 10 minuuttia! Kaikki tapahtui muutenkin todella hitaasti ja 60 minuutin tunnista tuntui kuluvan aikaa niin paljon muuhunkin kuin tanssiin. Opettajakin aloitti tunnin usein 10 minuuttia myöhässä. Jännä juttu, että ennen tänne tuloani valitin tuntieni kurinalaisuudesta, mutta täällä ollessani oikeastaan kaipasin sitä. 
  • Karakteri ja free movement studies kuuluvat jokaisen perustasoa suorittavan balettilaisen lukkariin. Jälkimmäinen vapaa tanssiosuus ei minun mielestäni niin vapaata ole, sillä siihen kuuluu valmiin koreografian esittäminen, johon sisältyy silkkiliinojen heiluttelua klassiseen musiikkiin. Tanssikaverini itse kuvailivat sitä lyyriseksi baletiksi. Vocational tasolla treenataan kuitenkin enää vain pelkkää balettitekniikkaa.

                               

Ihan huvikseni juuri googletin löytyisikö Suomestakin RAD -baletin opetusta, enkä ainakaan äkkiseltään löytänyt mitään. Ajattelisi edes Helsingistä löytyvän pari kyseistä balettikoulua..? Jännä juttu olisi, jos ei löytyisi!

7 kommenttia:

  1. Mielenkiintoinen tää yhteenveto ja sun omat tuntemukset koko systeemistä! :) Just katoin yhen (muistaakseni 7. tason tms.) rad-matskuvideon ja olihan se kyllä ihan omanlaistansa. Olis kiva päästä kyllä kokeilemaan.

    En oo kyllä kuullut, että Suomessa olis oikein missään sen opetusta, edes Helsingissä. Mut ehkä joku muu tietää paremmin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei iepukka! Kiva, että teksti oli mielenkiintoinen. Näin jälkikäteen huomasin, että useat noista kirjoittamistani huomioista taisivat liittyä lähinnä tanssikouluun eivätkä erityisesti koulukuntaan. Toisaalta vaikea sanoa, kun mitään vertailukohtaa ei ole!

      Ehkä sullakin joskus tulevaisuudessa tulee mahdollisuus päästä RAD -balettia kokeilemaan! Virkistävän erilaista se olikin, että siinä mielessä olisi kivaa, että Suomessakin sitä pääsisi kokeilemaan. Voisi olla ihan suosittua :). Jotenkin tulin nyt itsekin siihen tulokseen, että Suomessa ei taida olla ainuttakaan RAD -balettikoulua. Siinähän olisi jollekin aikamoinen markkinarako..!

      Poista
  2. sain blogihaasteen, ja päätin haastaa seuraavaks sut :) ohjeet mun blogissa http://nothingisperfectbutfashion-blogi.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka Eevi, kiitti haasteesta! Taidankin vastata siihen lähipäivinä :).

      Poista
  3. Tosi kiva, että jaksoit tehdä vielä tällaisen koosteen RAD tunneista! Mulle tuli ihan yllätyksenä, ettei siellä panosteta venyvyyteen niin paljoa mitä täällä. Itsekin kun aloitin baletin, niin puolen vuoden jälkeen piti saada spagaatti. Onko tuo vyötäröllä oleva kuminauha vain ulkonäkö seikka, vai onko sillä joku syvempi merkitys? :)

    VastaaPoista
  4. Janita, kiva että jaksoit lukea sen :). Uskon, että tuo venyttelyn vähyys liittyi enemmän opettajiin ja tanssikouluun kuin koko koulukuntaan. Vaikkakin uskallan ehkä väittää, että meillä täällä Suomessa arvostetaan enemmän juuri sitä venyvyyttä, mahdollisimman suurta aukikiertoa ja sitä että jalka lentää korkealle.. Mun tanssikoulussa on muuten ihan sama, että spagaati pitää saada onnistumaan aika pian aloittamisen jälkeen tai ainakin painostus siihen on melkoisen kova ;).

    Se kuminauha auttaa opettajaa näkemään helpommin, että oppilaan lantio on suorassa tanssiessa. MUTTA kuminauhaa pidettin lantion sijaan vyötäröllä, jolloin se käytännössä kuulemma on hyödytön. Tuntuu, että sen suurin merkitys on loppujen lopuksi olla vain osa univormua.

    VastaaPoista
  5. Suomesta (Helsingistä) löytyy tietääkseni yksi RAD-pätevöitynyt opettaja. Varsinaisesti RAD-opetusta Suomessa ei kuitenkaan saa, eikä se yhden opettajan varassa onnistuisikaan juuri koesysteemin yms. vuoksi.

    -E

    VastaaPoista