keskiviikko 23. marraskuuta 2011

Jalkaongelmia



Viime yönä näin kamalan unen liittyen balettiin. Siinä varpaani olivat vääntyneet aivan mutkalle sekä jalkani olivat täynnä vaivasenluita, rakkoja ja muita patteja. Ja tietenkin nämä jalkaongelmat johtuivat baletista sekä kärkitossuilla tanssimisesta. Muistan kuinka jalkojani särki unessa, mutta silti halusin vain jatkaa tanssimista kärjillä. Ystäväni kauhistelivat jalkojeni hirvittävää ulkomuotoa ja sanoivat, että nyt kärkitossuilla tanssiminen saisi loppua siihen pisteeseen. En kuitenkaan suostunut siihen vaan urhoollisesti nappasin tossut kainaloon ja lähdin balettitunnille. Aika huvittava uni näin jälkikäteen ajateltuna. Silloin se tuntui kuitenkin todelliselta painajaiselta!

Uni jäi kuitenkin mietityttämään, koska olen aina ollut tarkka jaloistani. Siis en ole koskaan halunnut käytää huonoja kenkiä, jotka painavat tai ovat muuten huonot jalalle. Aloinkin pohtimaan, miten kärkitossut vaikuttavat jalkojen hyvinvointiin. Vaikuttaa, että vaivasenluut olisivat yleinen ongelma tanssijoiden keskuudessa. Eksyin tanssifysioterapian sivuille, josta löytyi mielenkiintoista tietoa aiheesta. Vaivasenluut eivät sivuston mukaan kehity kärkitossujen käytöstä, vaan vaivaa aiheuttaisivat esimerkiksi virheellinen tekniikka kuten pakotettu aukikierto. Myös tiukka akilesjänne saattaa olla osasyynä. Vaivasenluuhan kehittyy siis siten, että isovarpas kääntyy jalan muiden varpaiden suuntaan ja käännöksen kohdalle alkaa muodostua kyhmy, joka on usein kipeä.

Kauhukseni huomasin, että isovarpaani on alkanut kääntyymään aika pahastikin muiden varpaiden suuntaan. Apua! Löysin kuitenkin mahdollisen ratkaisun ongelmaan, sillä tanssikaupoissa myydään space maker -nimellä kutsuttuja silikonista/geelistä valmistettuja varpaiden väleihin sijoitettavia erottajia tai ns. tilantekijöitä. Space makerit lupaavat ennaltaehkäistä vaivasenluiden syntymistä. En tiedä toimivatko ne, mutta eipä tuon käytöstä varmasti mitään haittaakaan luulisi olevan. Muistan aiemmin nähneeni Yliopiston apteekissa myytävän vastaavaa tuotetta. Ehkäpä käyn yhen paketin itselleni hakemassa, niin pääsen eroon painajaisistani ;).

Aiheuttaako tanssi tai kärkitossut teille jalkaongelmia? Kuinka hoidatte tai ennaltaehkäisette niitä?

Kuva weheartit

8 kommenttia:

  1. Mulla ei ole koskaan tullut muuta kuin rakkoja ja pieniä haavoja. Tosi ikävä juttu noi vaivaisen luut toivottavasti et saa niitä ja painajaiset loppuvat! =)

    VastaaPoista
  2. Kannattaa ehkä kävästä lääkärillä tai fysioterapeutilla näyttämässä jalkojasi ennen kuin alat itse korjailla tilannetta.

    VastaaPoista
  3. Sade: Kiva, että olet päässyt suhteellisen helpolla eikä suurempia ongelmia ole tullut vastaan! :) Niin, toivottavasti vain ylireagoin (hyvin paljon mahdollista;) ja jalat pysyisivät kunnossa.

    Ilmeisesti eri "malliset" jalat ja varpaat soveltuvat erilailla kärkitossutyöskentelyyn. Esim. itselläni paino ei tasaannu ollenkaan tasaisesti kahden ensimmäiselle varpaalle, vaan on pelkästään isovarpaalla.. Aika raskas taakka siis yhdelle varpaalle!

    Anonyymi: Olet kyllä aivan oikeassa. Enemmän kuin järkeväähän se olisi:).

    VastaaPoista
  4. Mulla on aina ollut vasemmassa jalassa isovarvas vähän taipunut muita varpaita kohti, eikä se musta oo erityisemmin pahentunut, vaikka balettia olen tanssinut ja kärkkäreitäkin käyttänyt. Oon kuullut, että mun kannattais ihan venyttää varpaita kauemmas toisistaan ja erityisesti tuota isovarvasta ulospäin.

    VastaaPoista
  5. Niniane: Hyvä juttu, että ei pahemmaksi ole mennyt! Niin voisihan se olla ihan hyödyllistä varovasti niitä varpaita venytellä eri suuntiin. Jotkut käyttävät öisin sellaisia varpaiden "erottajia", joita jotkut käyttävät lakatessaan varpaankynsiä. Niistäkin olisi kuulemma apua! :)

    VastaaPoista
  6. Kärkkärit ainoastaan ilman ouch poucheja pikkasen hankaavat varpaista ihoa rikki, ei muuten.
    Mutta jalkaongelmia on kyllä. Kuukausi sitten olin isossa polvileikkauksessa, ja nähtäväksi jää, pääsenkö enää ikinä tanssimaan.

    Onnelliset te, joilla on terveet jalat.

    VastaaPoista
  7. Etsi netistä jalka ja varvasjumppa. Erilaisilla harjoitteilla voit vahvistaa jalan pieniä lihaksia ja sillätavoin ehkäistä vaivasenluita. Tarvittaessa suuntaa fysioterapeutille, joka voi tehä sulle ihan oman ongelman. Vaikka noi on osittain perinnöllisiä niin aika tehokkaasti myös ehkäistävissä! Sulla on ihana blogi ja oon ihan koukussa :)

    VastaaPoista
  8. Moikka Susanna! :)

    Kiitti vinkeistä, oonkin yrittänyt tehdä tehovarvarjumppaa viime aikoina. Uuden mallisten tossujen saaminen auttoi myös suunnattomasti.

    Voi kiitti sulle! Tosi kiva, että lueskelet tätä blogia :).

    VastaaPoista