sunnuntai 14. elokuuta 2011

Kesätreenin koonti



Nyt kun syksyn tanssitunnit ovat alkamaisillaan, on hyvä verestää hieman muistoja ja kerrata kesätreenin onnistumista. Alkukesästä taisin lupailla itselleni venytellä ja lenkkeillä säännöllisesti. No, kuinkas sitten kävikään? Tässäpä siis koonti kesätreenistä. MUTTA muistutan tässä vaiheessa meitä kaikkia, että itseähän varten sitä vain treenataan ja siksi, että se on hauskaa :). Eli jos treenaaminen alkaa maistumaan puulta, niin sitten voi rentoilla hyvällä omallatunnolla. Lisäksi kesätreeni ollessa kyseessä, ei tule olla liian itsekriittinen. Syksyllä ehtii taas palata rutiiniin!

Lenkkeily
Lenkkeiltyä ei tullut niin intensiivisesti kuin keväällä kuvittelin lenkkeileväni. Juoksulenkkejä tein pari silloin tällöin. Ehkä noin kerran kahdessa viikossa. Viiden kilometrin kävelylenkkejä tein kyllä lähes päivittäin, koska lenkitin koirani. Täysin rapakuntoon en kuitenkaan onneksi joutunut, koska pyöräilin viitenä päivänä viikossa noin kymmenen kilometrin työmatkan (säällä kuin säällä). Eli pyöräiltyä tuli päivässä noin kaksikymmentä kilometria! Hyötyliikuntaa parhaimmillaan. Tähän kuntoilukategoriaan voi lisätä sitten vielä kaiken muun urheilun, kuten esimerkiksi uimisen sekä lento- ja jalkapallomatsit.

Venyttely
Touko- ja kesäkuun venyttelin mallikkaasti. Vähintään puoli tuntia päivässä oli minimi. Silloin tuntui, että venymisessä tapahtui oikeasti kehitystä ja se oli niin paljon helpompaa. Spagaatikaan ei ollut enää kaukana. Mutta sitten saapui heinäkuu ja venyttelyt vain jäivät. Venyttelin ehkä kolme kertaa koko heinäkuun aikana. Elokuussa en varmaan ollenkaan. Auts! Nyt syksyllä pitää taas ottaa itseään niskasta kiinni ja aloittaa säännöllinen venyttely, vaikka siitä en oikeastaan pidäkään.

+ Nilkkatreeni
Tämän osan halusin tänne vielä lisätä, koska nilkkojani olen venytellyt ja vahvistanut todella ahkerasti. Ehkä siksi, että sitä on niin helppo tehdä missä vain. Eniten olen flexannut nilkkoja kuminauhalla, tehnyt bridge-harjoitusta ja releveetä sekä muita omia toimivaksi kokemiani nilkkatreeni sovelluksia. Ja nilkat todella ovat vahvistuneet! Voisinkin tehdä tästä aiheesta pian postauksen, jos teitä kiinnostaa. Mitäs sanotte? :) 

Siinäpä kesän treenaukset tiukassa paketissa. Vähän huonoltahan tuo kuulosti ja tavoitteet eivät aivan täysin täyttyneet, mutta kuten alussa ja mainitsin että turha aiheesta on stressaantua sen enempää. Syksyllä taas ehtii treenata tiukemmin! Mitenkäs teidän kesän treenaukset sujuivat? Täyttyivätkö tavoitteet paremmin kuin minulla? ;)

Minulla ensimmäiset tanssitunnit alkavatkin ensi tiistaina. Silloin aloitan baletilla ja nykärillä. Laitan tunneista sitten kommenttia niiden jälkeen. Hieman minua tuo tiistain balettitunti jännittää. Luohan se paineita tietää, että muut ryhmässä olevat ovat tanssineet jo puolet elämästään. Toisaalta olen otettu, että opettajani luottaa minuun näin paljon ja halusi antaa tällaisen mahdollisuuden. Ainakin aion yrittää tosissani! Ja jos ette tiedä mihin edellisellä viittasin lukaiskaapa postaus Jo melkein varma tanssilukkari.
 
Kuvat googlesta.

4 kommenttia:

  1. Itse treenasin kirjaimellisesti koko kesän. Uimassakin oli pakko tehdä jalan heittoja veden alla ja laiturin kaiteita vasten venytykset :D
    Tee ihmeessä tuosta nilkkatreenistäsi postaus, olisi mielenkiintoista tietää millaisia metodeita käytät! :)

    VastaaPoista
  2. Janita: Hyvä juttu, että kesätreenisi oli "hieman" tehokkaampaa kuin minun ;) Ja kiva tietää, että postaus nilkkatreenistä kiinnostaisi. Sellainen ilmestyy tässä siis piakkoin! :)

    VastaaPoista
  3. hei mä oon ymmärtäny et pyöräily ei tue balettia, se ilmeisesti jäykistää vääristä paikoista tai jotain vastaavaa, oma balettiopettaja paasaa siitä jatkuvasti et kannattaa varmaan jatkossaki miettiä pyöräilyn määrää, ite välttelen pitempiä matkoja, kyllä kuitenki n 5 kilsaa viikos tulee pyöräiltyä.. :)

    VastaaPoista
  4. Kiitos tiedosta, anonyymi:).
    Ihan mielenkiintoinen juttu! En ole koskaan aiemmin kuullut puhuttavan tuosta, mutta ihan hyvä tietää. Ehkä minäkin voisin sitten miettiä pari kertaa ennenkuin hyppään pyörän selkään ensi kerralla;).

    VastaaPoista